Noen scener fra den dansk-norske spillefilmen Selvmordsturistener innspilt på Trollstigen og i Valldalen. Her er Nikolaj Coster-Waldau (kjent fra Game of Thrones) og Solbjørg Højfeldt i ei scene i filmen som har premiere 21. november i Danmark. Fotograf: Jørgen Nordby.

Nasjonale turistveger får filmskapere til å velge Norge

Publisert:
22. november 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Nasjonale turistveger får filmskapere til å velge Norge. Game of Thrones-stjerne, James Bond-scener og spreke bilmodeller er eksempler på hva som er filmet langs disse vegene.

De mange innspillingene bidrar til målet med de Nasjonale turistvegene. Nemlig å styrke Norge som reisemål og å bidra til næringsutvikling i distriktene.

Det er verdifullt for et lokalsamfunn hvis et filmteam på 30-200 personer jobber der et par uker.

Ikoniske veger for bilbransjen

Disse vegene er også mye brukt av filmselskap. Ikke minst er det mange kjente bilprodusenter som har spilt inn reklamefilmer der.

Atlanterhavsvegen har havnet på lista over verdens 10-15 steder som er blitt ikoniske for bilbransjen. Andre på lista er lavalandskap på Island, Guggenheim-museet i Bilbao og svingete veger i Marokko.

Kultfilm bidrar til helårsturisme

Deler av Universal Pictures sin film Ex Machina ble spilt inn ved Juvet landskapshotell langs Nasjonal turistveg Geiranger Trollstigen. Filmen ble sett av mange millioner verden over.

Knut Slinning, som eier stedet, sier de har hatt stor nytte filminnspillinga:

Fra Juvet landskapshotell. Foto: Steinar Skaar

 Uten effekten av Ex Machina hadde det kanskje ikke vært mulig å satse på helhårsturisme her. Denne filmen har gjort at det er booket et rom hver dag, og gjestene kommer ofte i skuldersesongene.

Av og til er det en yngre filmentusiast i sjangeren science fiction-thriller som overtaler sine foreldre til å dra til Juvet for å se stedet hvor Ex Machina ble filmet. Denne har blitt en kultfilm i denne sjangeren, og effekten er der snart fem år etter premieren.

Mange filmteam som gjester

Håholmen havstuer er ofte base for filmteam som har jobbet med et vidt spekter av innspillinger på Atlanterhavsveien

Vi har vært så heldig å få være vertskap for flere filmteam. Blant annet har folk fra de fleste av de største bilmerkene bodd her. Jakten på kjærligheten og en større Bollywoodproduksjon har også benyttet den fantastiske naturen og dramaturgien i området rundt Atlanterhavsveien.

Det forteller Magnus Skarset Kalvøy som er hotellsjef ved Håholmen havstuer.

Turistveger gjør Norge interessant som filmland

Sigmund Elias Holm. Foto: Statens vegvesen

– Nasjonale turistveger gjør Norge svært interessant for filmbransjen og brukes mye i profileringsarbeidet overfor internasjonale filmskapere. Når arkitekturen langs veiene blir spennende nok, betyr det veldig mye. I en del tilfeller har arkitektoniske kvaliteter ved Nasjonale turistveger vært helt avgjørende i innsalget til filmselskap.

Det sier Sigmund Elias Holm som først og fremst jobber med filming på turistvegene på Vestlandet der det stadig snurres film.

Ny storfilm med Coster-Waldau

Den dansk-norske spillefilmen Selvmordsturisten, innspilt på Trollstigen og i Valldalen. Her ser vi Nikolaj Coster-Waldau (Game of Thrones) og Solbjørg Højfeldt i en scene i filmen som får verdenspremiere senere i 2019. Fotograf: Jørgen Nordby.

Nå er det en ny storfilm på gang med location fra Trollstigplatået – «Selvmordturisten». Der er blant annet Game of Thrones-stjerna Nikolaj Coster-Waldau med. Uten den særegne arkitekturen på besøkssenteret ville neppe Norge blitt valgt. I vår kunne en se scener fra turistveger på Top Gear på BBC Brit.

Nedenfor kan du se traileren til filmen «Selvmordsturisten» – hvor det også er klipp fra Norge.

Turistvegene gjør at vi kan tilby unike filmlokasjoner

Også scener til den nye James Bond-filmen er gjort langs Atlanterhavsvegen.

Jeg kan skryte Nasjonale turistveger opp i skyene. Det er unikt i verdenssammenheng. Som et høykostland kreves det at vi tilbyr unike filmlokasjoner for at storfilmene skal komme, sier Per Henry Borch.

Han legger til rette for internasjonale produksjoner som Mission: Impossible og James Bond i Norge.

Filming betyr mye for næringslivet

Det er verdifullt for et lokalsamfunn hvis et filmteam på 30-200 personer jobber der et par uker. Holm sier ei filminnspilling kan gi lokale inntekter på alt fra hundre tusen til flere hundre millioner kroner.

Det er vanskelig å tallfeste, men det betyr utvilsomt mye for lokalt næringsliv. Det blir inntekter fra overnatting, bilutleie, utstyrsleie, helikoptertjenester, catering, locationleie, leverandører av rekvisitter med mere, sier Holm og fortsetter:

Filmen Snømannen hadde for eksempel 6-700 underleverandører. Filmproduksjoner skjer også ofte utenom hovedsesongen til reiselivet. Vårt mål er at filmene skal legge igjen stadig mer lokalt, i takt med økt tillit til Norge som innspillingsland

Turistmagneter og millioner i kassa

Når flere filmselskap får øynene opp for Norge som filmland, kan det samtidig bidra til økt turisme.

Ringenes herre er et godt eksempel på at film kan fungere som en turistmagnet. I kjølvannet av filmen seilte det inn 800 prosent flere turister til New Zealand. Der er filmbransjen nå en av de største næringene.

Et nyere eksempel er Game of Thrones. Gjennom åtte sesonger har tv-serien lagt igjen tre milliarder kroner i Nord-Irland. Reiselivet rapporterer om 350 000 turister pr år som kommer utelukkende på grunn av Game of Thrones. (Kilde: BBC News).

Vil ha refusjon av filmkostnader

Andre land har refusjon av filmkostnader for utenlandske filmselskap.

Norge har en foreløpig ordning med 70 millioner i potten. Det gjør ordningen uforutstigbar. Til sammenligning har Irland, New Zealand mfl automatiske ordninger, og refunderer 600-800 millioner hvert år. Vi jobber for at bransjen skal få like rammevilkår her som det konkurrerende selskap i andre land har. Vi har et stort uutnyttet potensiale, sier Holm.

Eksempler på spillefilmer fra turistvegene på Vestlandet:

  • Bond 25 (Storbritannia, 2020), Atlanterhavsvegen
  • Børning 3 (Norge, 2019), Trollstigen
  • Selvmordsturisten (Danmark/Norge, 2019), Trollstigen besøkssenter (hovedlocation)
  • Snømannen (Storbritannia/USA, 2017), Atlanterhavsvegen
  • Santhu Straight Forward (India, 2016), Aurland/Stegastein
  • Premam (India, 2016), Aurland / Stegastein, Sysendammen / Hardangervidda
  • Akira (India, 2016), Atlanterhavsvegen
  • Shivam (India, 2015), Atlanterhavsvegen
  • Kleine Ziege Sturer Bock (Tyskland, 2015), Aurlandsfjell
  • Kakki Sattai (India, 2015), Dalsnibba, Djupvatn
  • Maattrraan (India, 2012), Trollstigen, Stegastein

Én kommentar

  1. Knut Georg Hartviksen sier:

    Det foregår årlig flere innspillinger av reklamefilmer for kjente bilmerker i Lofoten, og interessen er økende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*